قنات‌ها و آسیاب آبی روستای خانیک از دیدنی‌های خراسان جنوبی

/, خانیک, دیدنی, قدیمی, قنات ها, مناظر طبیعی/قنات‌ها و آسیاب آبی روستای خانیک از دیدنی‌های خراسان جنوبی

قنات‌ها و آسیاب آبی روستای خانیک از دیدنی‌های خراسان جنوبی

ایسنا :سرویس : استان ها – خراسان جنوبي کد خبر: 93010701148 پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ – ۱۴:۳۳

‌سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: قلعه، امامزاده، قنات‌ها و آسیاب آبی از آثار تاریخی مهم روستای خانیک است.

علی شریعتی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، بیان کرد: روستا خانیک با حدود 450نفر جمعیت از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: نام اصلی روستای خانیک، خانیک شاه است. خانی به معنی چشمه و حوض است. یکی از دلایل اصلی نام خانیک‌شاه وجود مقبره امامزاده سلطان کریم‌شاه(ع)، از نوادگان موسی‌کاظم(ع) در این روستا است. هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در مهر سال 58 نام روستای خانیک‌شاه را به خانیک تغییر دادند.

شریعتی‌منش افزود: این روستا در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی فردوس و شمال استان واقع شده است. به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی دارای آب و هوایی مطبوع است و شغل اصلی مردم روستا، کشاورزی و دامپروری است.

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قلعه خانیک بنایی بسیار قدیمی است، تصریح کرد: این بنا از خشت، گل و سنگ بر فراز قله شمالی روستا ساخته شده است. برای در امان بودن از غارتگری این قلعه بر فراز قله ساخته شده است. ساخت بنایی با این عظمت و حمل سنگ و آب به ارتفاع زیاد نشان از سخت کوشی و همت بالای مردم داشته است.

شریعتی‌منش ادامه داد: اما‌مزاده روستای خانیک، مقبره‌ای واقع در بخش جنوب روستا است که به سلطان کریم‌شاه معروف است. قدمت امامزاده بسیار زیاد است و اکنون در حال بازسازی است.

سرپرست میراث فرهنگی خراسان جنوبی، ساخت قنوات را از شاهکارهای مردم ایران و به‌خصوص جنوب خراسان دانست و افزود: 6 قنات دائمی در روستا و مزارع اطراف خانیک وجود دارد.

وی اظهار کرد: آسیاب آبی روستای خانیک از دیگر آثار تاریخی این روستا است و در وسط روستا قرار دارد. در حال حاضر از آسیاب روستای خانیک فقط محفظه استوانه‌ای که آب در آن می‌ریخته، وجود دارد. ارتفاع تقریبی آن بیش از 8 متر است و از سنگ، آهک و آجر ساخته شده است.

انتهای پیام

About the Author:

بنده خدا

Leave A Comment

شهدای خانیک

شهید محمدابراهیم نظری

شهید محمدحسین صفری

شهید غلامحسین ناظری

شهید محمد حسین ناظری

شهید محمد علی ناظری

شهید احمدرضا برزگر

 

کارهای اخیر

اطلاعات تماس

استان خراسان جنوبی - شهرستان فردوس - کیلومتر 30 جاده فردوس بجستان - روستای خانیک

Web: http://soltankarimshah.ir